سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آموزش سلامت
هرگاه یکی از شما از چیزی که نمی داند، پرسیده شود، از گفتن «نمی دانم»خجالت نکشد . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   محمدحسین شریفی  

یکشنبه 84 آبان 8  3:56 عصر

آکنه یا جوش جوانی

آکنه یا جوش جوانی مشکل شایعی بخصوص از 15 تا 25 سالگی است که ممکن است تا سنین بالاتر هم برای افراد ایجاد ناراحتی کند، زمینه ژنتیکی و اختلالات هورمونی که ترشح چربی بیش از حد معمول در پوست را فراهم می‌کنند و اضافه شدن میکروبی به نام پروپیونی باکتریوم و قارچی به نام پتریوسپورم در پوست چرب در مجاری رفع چربی پوست که با منفذ خروجی مو، مشترک است موجب تورم و قرمزی در نواحی صورت، پشت،‌بازوها و جلوی سینه می‌گردد.

بروز آکنه خفیف تا متوسط در 40 درصد افراد در سنین بلوغ و جوانی امری طبیعی است 

 با مراقبت از پوست، کم کردن چربی پوست، پرهیز از غذاهای چرب و تنقلات و پرهیز از دستکاری جوش‌ها و استفاده از صابون‌ها و محلول‌های ضد آکنه قابل کنترل است ولی حدود 10 درصد این افراد دچار جوش‌های شدید و مقاوم به درمان می‌شوند که احتیاج به درمان‌های خوراکی و موضعی بیشتر دارند.

توصیه‌ها :‌افراد مبتلا به آکنه بایستی :

1ـ هر روز صبح و شب صورت و روزی یکبار نواحی تنه را با صابون‌ها و محلول‌های پاک کننده و ضد عفونی کننده تمیز نمایند.
کاهش استرس به کم شدن آکنه کمک می‌کند.
3-رعایت اعتدال در مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده، ‌تنقلات و ... ضروری است.
4ـ جوش‌ها را دستکاری نکنید زیرا این اقدام به باقی‌ماندن جای جوش‌ها کمک می‌کند و ممکن است موجب عفونت میکروبی ثانوی (کورک ، دمل، زرد زخم) شود.
5-استفاده از برخی مواد آرایشی و ضد آفتاب‌ها که چربی پوست را فزایش می‌دهند باعث شدت آکنه می‌شوند بنابراین از کرم‌ها و محلول‌های فاقد چربی استفاده شود.

گیاه «همیشه بهار» و درمان آکنه

روشهای طب سنتی و مصرف داروهای گیاهی در درمان آکنه و برخی دیگر از بیماریهای پوستی مؤثرتر از داروهای صناعی است.

تحقیقات اخیر دانشمندان آلمانی، نشانگر اثرات ضد آکنه عصاره پوست گیاه انجیلی، عصاره پوست درخت بلوط سفید و یا درخت گردوست.اخیراً استفاده از درمانهای گیاهی به طور فزاینده‌ای در میان بیماران و پزشکان مورد استقبال واقع شده و به همین دلیل مطالعات گوناگونی در سراسر جهان صورت می‌گیرد.طبق نتایج این پژوهش‌ها، برای درمان آکنه که از شایعترین مشکلات پوستی است، استفاده از ویتامین‌ها، میوه‌ها و گیاه پنج انگشت بسیار مفید و اثربخش است.همچنین این پزشکان، مصرف عصاره پوست گیاه انجیلی که حاوی میزان بالای ویتامین است 2 تا 3 بار در روز توصیه کردند.مصرف گیاه پنج انگشت بصورت خوراکی در درمان آکنه قبل از قاعدگی مؤثرست. عصاره گیاه پنج انگشت سطح پروژسترون را افزایش و سطح استروژن را کاهش می‌دهد.همچنین، منابع طب سنتی ایران نیز گیاه «همیشه بهار» را برای درمان آکنه توصیه کرده‌اند.

جوشهای پوستی را دستکاری نکنید!

دستکاری جوشهای صورت، فرورفتگی‌های دائمی را در پوست ایجاد می‌کند.

 در اثر رشد میکروب خاصی روی غدد چربی پوست و مجاری آنها، مجموعه‌های غیر چرکی ملتهب یا چرکی به نام «جوش یا آکنه» بوجود می‌آید که محلهای شایع ایجاد آن روی صورت، بازوها و پوست پشت بدن است، چرا که این نقاط دارای غدد چربی بیشتر بوده و پوست این نواحی چرب‌تر است. وراثت، افزایش هورمون‌های جنسی در سن بلوغ، استرس، بی‌خوابی، عدم تحرک، عدم رعایت رژیم غذایی، عدم رعایت بهداشت پوست و ... در افزایش چربی پوست و نهایتاً ایجاد جوش یا آکنه مؤثرند. کاهش چربی پوست از طریق شست‌وشوی روزانه خصوصا با صابونهای طبی، رعایت رژیم غذایی (کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین و افزایش مصرف روزانه سبزیها و میوه‌ها)، ورزش منظم، خواب کافی و دوری از عوامل استرس‌زا از راههای جلوگیری از بروز جوشهای پوستی هستند.

دستکاری جوشهای پوستی یا آکنه‌ها نه تنها تاثیری در روند بهبود جوش ندارد بلکه باعث انتقال میکروب‌های مرکز جوش به سایر نقاط پوست و ایجاد جوشهای جدید می‌شود. علاوه بر ایجاد درد، التهاب و عصبی شدن فرد، باعث ایجاد فرو رفتگی‌های دائمی پوست خصوصا در ناحیه صورت به نام اسکار آکنه می‌شود، لذا دستکاری جوش فقط در شرایط خاص و توسط پزشک مجاز است.

 روی تصویر زیر کلیک کنید



 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
 
یکشنبه 103 اردیبهشت 9
امروز:   4 بازدید
دیروز:   8  بازدید
فهرست
آشنایی با من
لوگوی خودم
آموزش سلامت
اوقات شرعی
حضور و غیاب
لینک دوستان
آرشیو
اشتراک
 
طراح قالب
www.parsiblog.com